MOOC is massaal in de distributie, maar in alle andere opzichten juist persoonlijker. De “Open Education”-vormen (OE) van 10 jaar geleden kenmerkten zich voornamelijk door het opnemen en distribueren van een college of een ‘talking head met een powerpoint’ (veel gebruikt om bijvoorbeeld lezingen op congressen beschikbaar te stellen). Deze vormen van OE werden gemaakt voor een relatief klein publiek (dus niet “Massive”), maar leidden tot een massaal, identiek, eenzijdig product met een lage retentiegraad.

De MOOC’s van nu zijn nog steeds gericht op het distribueren van inhoudelijke kennis maar er is veel meer oog voor didactiek. Ze bieden niet alleen de bekende e-learning-voordelen (tijd- en plaatsonafhankelijk leren), maar bovendien veel meer keuze in hoe de deelnemer iets kan leren. Verschillende leervormen en -stijlen worden on-line multimediaal en interactief aangeboden of gefaciliteerd. Bovendien hebben MOOC-makers het voordeel van ‘learning analitics’; de mogelijkheid om het gedrag en het leerrendement van de gebruiker nauwkeurig te volgen en met de uitkomsten daarvan de cursus weer aan te passen.

Veel meer personalized dan wat we nu nog regelmatig zien in menig onderwijsinstituut. – Christiaan van Bueren

Christiaan van Bueren is oprichter van de startup EduParc. Hij heeft meer dan 10 jaar ervaring in verschillende (directie)functies in o.a. de uitgeef- en opleidingswereld.